Velkommen til DanskMagics artikler. Her finder du mange interessante og sjove artikler omhandlende alle forskellige formater indenfor Magic. Dyk ned i vores arkiv. Vil du selv skrive en artikel? Vi publicerer og belønner! Klik på linket nederst, så ser vores redaktion artiklen, og de vil herefter afgøre om den vil blive publiceret eller ej. Vil du måske bidrage med et deck som trænger til en forbedring til vores artikelserie Deckdoktoren? Anvend denne formular!
Diverse
Duel Commander: Nu ska det visst bli SM på Gothcon! Via svenskamagic.com
Normalt sett skriver jag om att bygga Commander lekar när det gäller multiplayer. Efter att jag fick veta att det ska bli svenskt mästerskap i Commander fick jag lite inspiration och ska denna gång försöka skriva om Dual Commander.
Det kommer bli en genomgång som handlar om regler och om det potentiella meta som finns när det gäller detta format. Sedan skulle det givetvis inte vara något skrivet av mig om jag inte kom med en lekidé jag tror på som avslutning.
Normalt sett skriver jag om att bygga Commander lekar när det gäller multiplayer. Efter att jag fick veta att det ska bli svenskt mästerskap i Commander fick jag lite inspiration och ska denna gång försöka skriva om Dual Commander.
Det kommer bli en genomgång som handlar om regler och om det potentiella meta som finns när det gäller detta format. Sedan skulle det givetvis inte vara något skrivet av mig om jag inte kom med en lekidé jag tror på som avslutning.
Regler – Vad gäller för Duel Commander!
Jag har personligen aldrig spelat Duel Commander innan och det första jag behöver sätta mig in i är då vad det är för regler som gäller för det här formatet. Hemsidan som hanterar Duel Commander är inte jättelätt att sätta sig in i men följande av vikt kan jag konstatera:
Man börjar med 20 liv
21 Commander skada gäller inte som vinstvillkor
Man spelar i bäst av 3
Det går att byta Commander mellan duellerna
Man får inte ha någon Sideboard
50 minuter rundor (kan utökas till 60 minuter)
Om du spelar med partners, får du bara spela en av dem från Command Zone i varje duell
Det finns en lång lista av bannade kort. Kan konstatera att den är så omfattande att jag rekommenderar att du själv läser på här.
Det som är relevant för mig är att de bannat billiga mana artefakter som exempelvis Mana Vault, Jeweled Lotus och Sol Ring. I övrigt känns det som att de fokuserat på att ta bort kort som gör brutna saker lite för snabbt. Men än så länge är detta ett outforskat format för mig.
Jag kan ha missuppfattat något men jag räknar med att Huvuddomaren för Gothcon alternativt choper kompletterar och/eller rättar mig om jag har fel här.
Hur ser metat ut?
Det är första gången det ska spelas SM i Commander och vad jag vet så har det inte spelats turneringsspel innan i Sverige. Det gör att vi har ett helt outforskat format för svensk del. Det gör att vi behöver hjälp för att lista ut hur formatet kan tänkas se ut.
Jag kände att Google fick bli min vän och fann snabbt att MTGTOP8 har rejält med information från spelade Duel Commander turneringar. Det första jag kan konstatera är att formet verkar aggresivt, då 57% av lekarna defineras som Agro, medan 25% är Control och 17% är Combo.
När jag tittar lite närmare på lekarna finner jag en liten hund som gärna skaffar sig en partner och springer framåt. Populärast just nu verkar vara lekar i Naya som då använder sig av Tana, the Bloodsower som partner. För min egen del fastnade jag faktiskt mer för att ha Bruse Tarl, Boorish Herder som partner.
Lekidén är i varje fall enkel. Spela runda 1 Yoshimaru, Ever Faithful och följ upp den med varelser varje runda. Gärna i legend form så att hunden växer. En enkel och smidig strategi som alltid har ett 1-drop och ett 4-drop på handen. Vilket gör att leken bör kunna vara stabil i de flesta lägen och kan genomföra sin plan utan att bli störd för mycket. Hunden är ju även så billig att den kan bli även ett 3-drop om den skulle dödas runda 1 eller 2.
Nu har jag nämnt agro och det är enkelt och smidigt att spela. 25% av metat bestod av kontroll och för min egen del fastnade jag för Aminatou, the Fateshifter då jag alltid tyckt om blink-strategier. Den lek jag fastnade för innehåller ett klassiskt kontringspaket som fokuserar på att stoppa redan det tidiga spelet med kort som Force Spike, Mental Misstep och Daze. Det är ju inte heller så konstigt med tanke på att metat aggresivt och man måste kunna hantera att det kommer en hund redan runda 1.
När man med den här strategin överlevt de explosiva starterna går man över till att välta ner saker i graven och sedan skicka upp dem därifrån till spel. Det ser väldigt mysigt ut om ingen har hat mot graven. Det kan nog bli väldigt trist om man möter en lek som inte låter en använda graven som resurs.
Nu har jag levererat agro och kontroll och därmed har vi enbart combo kvar. När jag tittar på lekistorna så verkar det som att Dihada, Binder of Wills är den populäraste combo-generalen men den jag fastnade för var Old Stickfingers. Här pratar vi om en ”all in” strategi som handlar om att få ner Phyrexian Devourer, Trazyn the Infinite och Walking Ballista i graven och sedan reanimera Trazyn the Infinite och vinna. Old Stickfingers löser det åt oss genom att vi spelar gamlingen för 5 mana. I övrigt handlar leken om att hitta alternativa sätt att få ner saker i graven och störa motståndaren. Jag kan inte annat än beundra den spelare som väljer att komma med den leken till en turnering. Den är verkligen allt eller inget. Har din motståndare svar på reanimeringen eller tidigare så att Trazyn inte kan komma in är matchen över.
Tyvärr så inser jag efter att ha gått igenom banned-listan en extra gång att vi har en ny banning och det berör ovanstående lek. Trazyn the Infinite är tyvärr bannad och därmed är leken i sig inte legal. Det jag kan konstatera är dock att man behöver vara medveten om att det finns combo-lekar där ute och graven är populär att använda som extra hand.
Dags att bygga en egen lek - Leovold, Emissary of Trest!
Jag har som jag tidigare nämnt ingen koll på formatet men nu har jag i varje fall skaffat mig en liten känsla och det jag kan konstatera är att man behöver svar mot spel i graven och aggresiva lekar.
Efter lite bläddrande hittar jag en gammal favorit som är bannad i ”normal” Commander som är legal här och därför känner jag att det är dags för mig att bygga en lek som passar mig. Min general får bli Leovold, Emissary of Trest. Det jag tänker mig är en aggresiv lek som kastar ut alver och genom dem genererar en massa mana. Det finns gott om tutors tillgängliga, så det får även bli någon form av combo inbakad i smeten för att kunna vinna på fler sätt. Jag försökte en gång i tiden lura in min bror i magic och han fick då spela en alv-lek med Priest of Titania och Staff of Domination som wincon och nostalgin i mig kräver att den combon ska med. I övrigt slänger jag in sådant som bannade Leovold från vanlig Commander i form av Windfall och liknande kort.
Nu har jag I princip stulit manabasen från en leklista på nätet, så den är inte optimal på något sätt men den ger en liten hint om hur jag skulle vilja ha den. Om jag jobbar lite med den skulle jag ta bort länder som inte genererar mana runda 1, då det är många 1-drop i leken som gärna kommer runda 1.
Avslutande kommentarer
Denna artikel handlar om att väcka ditt intresse för Duel Commander och jag hoppas att jag lyckats ge dig åtminstone en liten idé om vad man kan tänkas spela och vad det kan dyka upp för lekar där ute.
Om du har en idé om hur man kan bygga ihop Raffine, Scheming Seer med Aminatou, the Fateshifter får du gärna posta dina idéer, för hade inte Leovold funnnits tillgänglig, så hade det varit något åt det hållet jag byggt min lek. Jag tänker mig därmed en lek som är mer fokuserad på varelser.
Väl mött till nästa gång och då är jag tillbaka och skriver om vanlig Commander igen.