Diverse
Modern Horizons och spekulationer på dess reprints
Via svenskamagic.com



För den som vill fördjupa sig i artiklar om Modern Horizons innehåll är nätet redan smockfyllt av sådana. Jag låtsas inte vara bättre (eller sämre) på att förutspå framtiden, men tänkte iaf skriva ett par rader om vad jag tror man kan vänta sig baserat på följande påståenden från WotCs cringecast på ämnet:

af Rosholm
19:45, 14/3 -19
läst 4252 ggr.

1. Modern är i det stora hela ett lyckat och hälsosamt format som de inte vill förändra för mycket.

2. Fokus kommer vara att ge marginella arketyper en liten boost.

3. Setet kommer endast att innehålla kort som inte tidigare varit legala i modern (det kommer även att innehålla helt nya kort, men dessa är det förstås relativt meningslöst att spekulera i).

Därtill tror jag även att man rimligtvis kan lägga till följande kriterier.

4. De reprints som kommer att introduceras kommer att ha fokus på att boosta "fair" lekar. Exakt vad som menas med "fair" går ju att ha exceptionellt intrikata (och ointressanta) diskussioner om, men jag menar det bara i väldigt bred bemärkelse: Man spelar ut kort som motståndaren kan peka på och/eller pekar på saker motståndaren spelar ut. Jag tror att man kan utgå från att de inte är introducerade av att tillföra nya komboenablers.

5. Reprintsen kommer inte att bryta färgpajen eller modern templating. Färgpajen såg lite annorlunda ut förra årtusendet och de kort som bryter mot hur den ser ut idag har låg chans att tryckas om.

6. Kort som på ytan kan se rimliga ut kommer inte att tryckas om ifall dessa riskerar att resultera i ointressanta partier (eller "play patterns" som det tydligen är hippt att prata om numera).

Back to Basics


Baserat på de här riktlinjerna kan man dra rätt så olika slutsatser men som jag tolkar detta kan man ändå sluta sig till att en hel del spekulation siktar på alldeles för hög powerlevel. Alltså jag menar verkligen löjligt hög. Vanliga spekulationer som jag inte tror man ska lägga för mycket vikt vid är t ex:

* Kort som designmässigt straffar folks manabas. I modern ska man få lov att spela sina spells. Alla kort som gör något med din motståndares mana (Blood Moon, Stone Rain, Molten Rain) är 10+ år gamla eller kostar 4+ mana. De är inte intresserade av låta folk spela med Sinkhole, Back to Basics eller Rishadan Port. De är definitivt inte intresserade av Wasteland. En hyfsat rättvis/intressant bubblare i kategorin skulle kunna vara Dust Bowl, men de är nog nöjda med Field of Ruin i den sloten.

* Kort som splash-straffar folks manabas. Stifle, Recoil och Vindicate hade kunnat vara rimliga kandidater om det inte vore för att de kan targetta länder. Alltså kostnaden för att lägga Vindicate i din lek är redan i princip noll eftersom alla dina motståndare kommer ha permanenter i spel. Powerleveln hos kortet består tyvärr i att den i specifika situationer kan döda länder. Jag har spelat lekar med 4 Recoil 4 Vindicate mot folk som stannat på 2 land och kan inte tänka mig att det är en situation de är intresserade av att återskapa (wotc hatar nämligen när jag har roligt). Däremot skulle det inte förvåna mig om korten får "functional reprints" alltså ungefär 1BW destroy target nonland permanent. Flusterstorm är en mer trolig stormcounter än Stifle av samma anledning.

* Billigt slumpryck (dvs Hymn to Tourach) kommer inte att tryckas om av ungefär samma anledning; det suger när man får sina 2 länder eller 2 spells ryckta och hela partiet avgjordes på ett tärningsslag.

* Kort som är lika bra i unfair lekar. Nu är det väl ingen som tror att Force of Will, Daze, Unmask osv kommer att tryckas om på riktigt men bara för att ha med det: Argumentet för Force som man ser online går ungefär såhär "Det är bra om kontrollekar får en chans att kontra spells tidigt". Problemet med FoW är förstås att den lika gärna kan hamna i t ex Izzet Phoenix/Storm som ett sätt att svara på potentiella svar på deras brutna strategier. Ett annat argument är att FoW håller legacy balanserat, vilket är ett rätt magstarkt påstående om ett format där man trots FoW (och, ska sägas, multipla supplementprodukter med formatspecifika svar på storm och reanimator) kan dö utan att ha lagt en spell.

Gempalm Incinerator


Vad jag tror är realistiska reprints är istället:

* Kort som, även om de är bra, ställer väldigt höga krav på att leken ska konstrueras på ett visst sätt. En del av tribalkorten från Onslaught är i små doser rätt uppenbart harmlösa. Alver och Merfolk är redan ganska nära tier 1, men man kan nog förvänta sig något litet där och lite kraftfullare kort till t ex Slivers och Goblins. Vad jag tror på är nåt i stil med Wirewood Herald eller Priestess of Titania till alver (däremot inte Wirewood Symbiote pga powerlevel och wording). Nåt i stil med Gempalm Incinerator och Goblin Ringleader till goblins (däremot inte Goblin Lackey eller Sharpshooter). Nåt i stil med Crystalline Sliver och nån hyfsad 1-mana merfolk. Om ni lovar att inte hålla det mot mig om jag har fel får ni ett spekulationstips också: Collected Company och Aether Vial. På samma tema är det nog inte orimligt om vi får se något i stil med Innocent Blood, som också ställer vissa krav på hur din lek ser ut (dock är kanske inte "spela inte med creatures" en typ av krav som WotC tycker är hälsosamt).

* Kort som hjälper fair lekar att svara på många olika sorters hot. Kraftfulla kort som generellt kostar för mycket mana för de hyperlinjära lekarna att spela, eller är breda svar på många sorters permanenter. Counterspell är redan världens lågoddsare, men realistiskt skulle man även kunna köra delar av (typ Cunning och Living) eller rent av hela Wish-cykeln från Odyssey (för övrigt lol att Golden Wish kostar 5 mana).

* Kort som är bra i långdragna partier. Det säger väl lite sig själv att kort som är som bäst efter runda fem-sju har väldigt lite risk att hamna i lekar som försöker avsluta partiet innan runda 4, men förmodligen har sådana kort större chans att tryckas i Horizons eftersom de ger motståndaren en chans att interagera med dem. Ett sådant kort skulle kunna vara Chainer's Edict eller Fact or Fiction, men även t ex de gamla Cycling-länderna (med eller utan Astral Slide) är rimliga gissningar.



* Kort som inte är särskilt bra. Efter att ha sett två kort från Modern Horizons (varav Cabal Therapist skulle vara ett av de bättre korten i setet) kan man nog sluta sig till att setets power level generellt inte kommer att vara särskilt hög. Worship-emblem är en intressant idé, men pressen på och tröskeln för 4-mana planeswalkers är redan på "Jace är knappt bra"-nivå. Vilken lek ska spela med nya Serra? Vilken lek ska då spela med alla kort som kommer vara sämre?

-------------

Denna artikel postades ursprungligen som en post i Facebook-gruppen Modern i Malmö, publicerad här med tillåtelse av Thomas.

 

Artikel-feedback