Casual [Pauper]
Kommen, et ekstra krydderi
På en ganske normal tirsdags aften i Faraos lokaler er der noget for enhver smag. Man kan få sig et godt slag Warhammer, man kan kaste om sig med liv og bæster i Yu-Gi-Oh, hvis man er til sådan noget, eller man kan kaste med powerbomber i Legacy med alle de dejlig magiske kort. Sådan cirkus, hver anden tirsdag kan man også drage nytte af sin common-rodebunke til de mærkværdige commonkill-turneringer.
af
vonGoldschmidt 09:01, 20/5 -08 läst 2616 ggr. |
Udskriv artikel 2 Kommentarer |
Ok, hvad er så commonkill?
Ja, som navnet siger, er det et format, hvor kun spiller med commonkort, og det bestemt ikke kedeligt. Selvom det lyder lige til, kan man ikke helt forvente det præcis samme format overalt. Folket er nemlig ikke helt enig i, hvad der er common, og hvad der ikke er.
Inde i Faraos mørke lokaler følger vi dog diktatorisk reglen: "Alle fysisk trykte magickort som bare én gang har været common, anses som værende common". Altså commons i Online Only Expansion’en Master Edition (hvor der var nogle få uncommons, som blev nedgraderet til common) indgår ikke i optællingen.
Den gode nyhed er, at reglen betyder, at man sagtens kan spille med good old powerkort som Mishra's Factory, Strip Mineog Maze of Ith, der alle i sin tid blev trykt som common1 (husk Antiquities og the Dark ikke havde nogen rares, men kun common og uncommon). Da de siden hen er blevet revideret til uncommon af Wizards, mener nogen, at de ikke indgår i formatet. Men som vores super gyldne regel siger: Én gang common, altid common!!
Banned eller restrictede kort har vi heller ikke nogen af, da vi ikke på nuværende tidspunkt har haft oplevelser med nogen formatødelæggende kort. Frantic Search er bare ikke en ligeså stor bombe i commonkill, som i de andre formater. Nogen steder kan man dog godt opleve, at commonfolkene følger Legacy- eller Vintage-listen. Men det må de selv om! Det andet er sjovere.
Ok, hvad kan man så i formatet?
Det er faktisk muligt at lave gode decks med commonkort, og man kan også bygge mange af de sædvanlige arketyper, som Affinity, Dredge, Storm, Burn/Sligh, Elf, Goblins, osv..
Pga. af formatets rarity-begrænsning, er der selvfølgelig mange kort, som ikke længere kan anvendes (altså ingen Ravager til affinity). Ironisk nok betyder denne begrænsning også, at formatet er utroligt ubegrænset, idet man bliver nødt benytte alternative kort, som man aldrig ville have brugt i andre constructed formater (og nej, Zephyr Spirit er stadig ikke spilbart!).
Et eksempelvpå dette er common Dregde. Det spiller med kort som Golgari Brownscale, Tortured Existence og Crippling Fatigue. Disse ville man aldrig spille i Legacy Dregde, men her fungerer de åndssvagt godt.
Tropper man op til en commonturnering i FC, så skal man forvente at møde en masse kreaturer. Commonkill er nemlig et rigtigt Timmy-format, da wincondition i rigtigt mange decks er rå muskelstyrke fra creatures i alle størrelser. Her sætter Gathan Raiders dagsordenen.
For tiden ser formatet desværre ikke til så meget kombo, øvbøv, men heldigvis heller ikke så meget til kontrol eller burn. Hurra!
Førstenævnte skyldes manglen på ordentlige kombokort. Der er skam set eksempler på Storm-decks bygget på High Tide og Empty the Warrens eller Grapeshot, og de fungerer egentlig ganske godt. Forsøg med Devouring Greed (commons svar på Tendrils) og en masse Zuberas er skam også blevet set, men det har ikke været så optimalt som ønsket. Det er også muligt at lave uendelig mana med Krosan Restorer og Freed from the Real, men det er en meget ustabil kombo, da Krosan meget nemt kan skydes ned. Den mest succesrige har dog nok været semi-komboen Wee Dragonauts.
Kontrol har vi heldigvis ikke set så meget af, men der har da være få, som har prøvet lykken med disse. Blink er et ret stærkt kontroldeck i formatet og nok det, der fungerer bedst. Der er også blevet set et ligetil monoblåt counter-deck, med masser af countermagi, draw og Spire Golem. Det er forbandet irriterende at spille imod, men havde problemer med alt for hurtige decks!
Som sagt, så er det et aggro-domineret format, men alligevel ser vi utroligt varierede decks.
I FC har vi set en del gode og sjove decks. Fra de hårdslående UG Sliver, Elvere, GR aggro, MG aggro, Wee og Affinity (i flere versioner endda) til de mere trickbaseret Dredge , Rebel, og mit eget blink-inspireret UW AggroBounce.
Aggro Bounce (commonkill) | Pauper / Casual |
|
|
|
|
Endnu har vi dog ikke set nogen gobboer, hvilket er meget mærkeligt, da der er masser af gode goblinkort i formatet (Goblin Shrine og Goblin Caves kan her spilles).
I commonkill er Mass Creature Removal virkelig en dræber. Der er godt nok ikke mange, men dem der er, fungerer ret godt.
Rød har Martyr of Ashes, Tremor og Swirling Sandstorm for at nævne et par stykker. Swirling Sandstorm er endnu et kort, man ikke ville spille i andre formater, men er i dette format virkelig godt, da mange aggro-decks spiller uden flyvere. Faktisk kunne man sagtens bygge et deck op omkring dette kort.
Sort har også noget powerremoval på dette område. Evincar's Justice, Crypt Rats og Gangrenous Zombies gør jobbet ret. Sidstnævne har ikke set plads i et deck endnu, men den har klart potentiale.
Hvid har også en enkelt god mass remover, nemlig Holy Light, der med sin instant speed, nemt kan rydde en angribende elverhær af bordet.
En ting, som den gængse læser nok har undret sig over, er Strip Mine's dominans i formatet.
Ja, man må jo spille med fire af sådan nogen, og umiddelbart skulle man tro, at det betyder autoinclude i alle decks. Det er dælme ikke tilfældet. Vi ser meget sjældent dødsminerne inde i Faraos, og de forekommer stortset kun i affinity ( jeg spiller godt nok også med 3 i mit Aggro-Bounce, men det er mest mod Desert og Maze). I et format som er common er de faktisk ikke så fantasiske. Mest optimalt for dem er, at hugge et Bounce-land (guild-landene fra Ravnica) ned, men i et format, der kører på basic land-økonomi, så er de som regel bare farveløs land. En gang imellem hjælper de dog til sejr, hvis modstanderen manascrewer.
Cool nok, men hvad med deckbuilding?
Formatet lægger virkelig op til en masse mærkelige og sjove decks, og det at teste dem er en stor del af det. Der er efterhånden ved at komme en del stabile decks, men der er endnu mange, der ikke er opdaget. Især med den nye serie, skal vi nok se nye twists på de gamle kendisser.
Netop deckbuilding-delen er noget, der virkelig kræver overblik over alle common magickort, der nogensinde er trykt, hvilket er noget af en udfordring. Det giver dog frugt, at studere commonkortne, idet det er gennem disse, man får sin inspiration til sine decks.
Alternativ kan man også tage deck fra Legacy, Standard eller Vintage og prøve, at nedgradere dette til common. Dette er lykkes ret godt for affinity og Blink, mens Burn indtil videre ikke har fungeret så godt (heldigvis...).
Et stort problem, man har i common, er manglen på dobbeltlande. De eneste der rigtigt er, er de før nævnte Bounce-lande, der pga. af deres lave tempo ikke bliver spillet særligt meget. Shimmering Grotto kan hjælpe på dette problem, men igen har den et lavt temponiveau og passer derfor bedst ind i kontroldecks. Heldigvis var Wizards så venlige at give os et dejligt common-fetchland i Timespiral, hvilket hjælper betydeligt på manakurven. Ser man et to- eller flerfarvet commondeck, så har det helt sikkert Terramorphic Expanse med i sækken. Det er virkelig et guldkort i common.
Ikke overraskende betyder dette manaproblem, at monocolorede decks står utroligt stærkt i formatet, idet disse let kan spille colorless lande som... hmm... Strip Mine og Mishra's Factory.
Udover landproblemet, så skal man, når man bygger et deck, have i baghovedet, at det skal kunne modstå masser af dyr enten med endnu flere dyr eller et godt removal-artillery. Det afhænger lidt af deckets filosofi.
Med hensyn til kill, så kan man med fordel benytte dyr med evade. Min foretrukne er helt klart flying, men ellers er der jo også stjerneabilities som frygt, ublokkerbar og skygge. Det er værd at tjekke disse ud, da der er rigtig mange gode at vælge imellem (Looter il-Kor anyone?)
En ting til, man bør have i ménte er, at det stort set kun er blå, der har adgang til ordentlige drawspells (sort har også lidt). Og draw er vigtigt! Spiller man et deck uden blå, bør man helt sikkert overveje cantrip-spells. De kan virkelige være guld, og der findes et utal af relativt spilbare cantrips.
Det var så en kort gennemgang, af hvad man kan lave tirsdag aften inde i Faraos Cigar. Hvis du synes formatet lyder spændende, så duk endeligt op og spil med. Og hvis du ikke har noget deck, så er jeg sikker på, at der er en af gutter, som gerne vil låne et ud til en grøn aspirant. Slesvi' til commonkill? Det tror jeg nok, vi tør...
Ekstra
Nu har jeg referet til en farlige masse decks, og det er måske ikke helt klart, hvad de forskellige decks er Så for en god ordens skyld beskriver jeg lige kort, hvert af de nævnte decks.
High Tide
Type: Kombodeck.
Decket er monoblåt og kører med en masse billigt draw, High Tidesamt Chromatic Star/Sphere (for at lave rød). Især kort som Frantic Search, Snap og Cloud of Faeries er anvendelige i dette deck, men også kort som Ponder, Brainstorm og Accumulated Knowledge findes som regel i disse deck.
Kill er Empty the Warrens eller Grapeshot (for tiden hviler det meget på Grapeshot)
Blink
Type: Kontroldeck
Mange kender nok allerede Blink fra andre formater, og decket her kører på samme princip.
Nøglekortet er Momentary Blink, der har Aven Riftwatcher, Whitemane Lion, Man-o'-War og Mulldrifter som følgesvende. Desuden bliver det bakket godt op af countermagi. Nok det stærkeste kontrol i formatet pt.
MU Counter
Type: Kontroldeck
Masser af countermagi, masser af instant-draw, Errant Ephemeron og Spire Golem, det er konceptet i dette deck.
UG Sliver
Type: Aggro
Decket spiller med de stærkeste slivers i formatet: Sinew Sliver, Muscle Sliver, Plated Sliver, Sidewinder Sliver og Virulent Sliver. Det kan gå meget hurtigt og gøre meget ondt. Decket lækker tricks, men har i stedet masser af muskelkraft. Det kan dog have problemer med mana.
Elvere
Type: Mylder-aggro
En fjer bliver hurtigt til et hønsehus. Sådan er det også med elvere. Common rummer rigtigt mange kraftfulde elver: Wellwisher, Priest of Titania, Timberwatch Elf og Quirion Ranger for blot at nævne nogle få. De kan gå rigtigt meget amok. Et af de bedre Tribal-deck i formatet.
MG aggro
Type: Aggro
Spiller med store kroppe for mindre mana. Kort som Skarrgan Pit-Skulk, Jungle Lion, Rancor, Bonesplitteri ndgår. Decket er utrolig hurtigt og kan nemt slå affinity.
Wee
Type: AggroKontrol
Bygget op omkring Wee Dragonauts. Som indeholder det masser af drawspells, countermagi og burn. Fungere udmærket, men man bør spille med flere winconditions end fire Wee.
Dredge
Type: Aggro
Fungerer også som formatets mest stabile Threshold-deck, idet det vinder på Frightcrawler og Werebear. Et vigtigt element i decket er Tortured Existence og de tre dregdedyr, som befinder sig i formatet. Wild Mongrel, Putrid Imp og Fa'adiyah Seer spilles også for nemmere at kunne dredge ud.
Rebel
Type: Aggro
Vi har set versioner, der spiller med Amrou Scout, Blightspeaker, Ramosian Sergeant og Aven Riftwatcher for at nævne nogen få. Ulempen ved decket, er at det er langsomt, men tilgengæld, kan man hente lige det, man har brug for.
UW AggroBounce
Type: Aggro
Delvist inspireret af Blink. Spiller med Whitemane Lion, Aven Riftwatcher, Man-o'-War, Flying Men, Azorius First-Wing, Icatian Javelineers og Ninja of the Deep Hours.
Et forholdsvis velfungerende aggrodeck, med masser af tricks. Har dog lidt problemer i lategame.
Burn
Type: Burn
Meget ala det klassiske burn. Masser af Lyn og Blasts (husk, at Chain Lightning og Fireblast er common). Er dog utroligt ustabilt, og der er endnu ikke set nogen holdbar version.