Diverse [Pauper]
Pauper - en lätt fördjupning i formatet feat. Tortured Existence
Via svenskamagic.com
För ungefär 8 månader sedan skrev jag en artikel som var lite av ett intro till pauper.
Sedan dess har det hänt mycket i mitt liv, det minst omvälvande var att jag bytte jobb. Nu för tiden är jag inte bara backend utvecklare utan jag kan kalla mig fullstack (eller full stackare som jag brukar säga) och jobbar både med det som händer på servern men även det som händer i browsern.
Nog om det! Ni är inte här för att läsa om systemutveckling. Magic är det som gäller. Pauper är ämnet.
Vi tar en liten refresher.
af
Allan 14:02, 13/12 -21 läst 3211 ggr. |
Udskriv artikel 6 Kommentarer |
Aggro, control, combo
I alla format så finns det tre arketyper representerade (det finns så klart kombinationer så som aggro-combo men de tar vi någon annan gång).
Det är Aggro, Control och Combo. Dessa ord beskriver hur arketyperna vinner.
Aggro vinner just genom aggression. Att snabbt sätta press på motståndaren med många små eller några få större hot som måste besvaras. Dessa lekar vinner oftast snabbt.
Exempel på aggro lekar i pauper är Goblins, Red Deck Wins och Mono Green Stompy.
Control vill göra motsatsen till aggro, de lekarna vill kontrollera spelet och när de har kontrollen så lägger de ut ett mindre antal hot som sedan beskyddas tills vinsten är ett faktum.
Exempel på control lekar i pauper är Tron, Mono Black Control och White Black Pestilence
Combo är lite speciell i att det är svårt att säga hur den vill vinna, det som är klart är att den vill göra en bruten interaktion och på så vis vinna. Ett exempel är att skapa ett oändligt antal tokens med haste, eller att attackera med en kiln fiend som blir en double strike, trample 18/2 (detta har jag gjort, det är roligt) i instant speed.
Det finns inte jättemånga Combo lekar i pauper då de antingen tar över metat (som chatterstorm här nyss) eller är för opålitliga och förlorar mot sig själva (genom att inte dra det som behövs) som de förlorar mot motståndaren.
Exempel på combo i pauper är Walls Combo, Cycling Storm och gamla goda (men numera mer eller mindre döda pga bans) Izzet Blitz (denna lek verkar dock ha kommit tillbaka som Mono Red Blitz).
Value engines
Olika lekar fungerar på olika sätt. Vissa är en hög kort som är mediokra i ett vakuum men där interaktionerna är starka, andra är en hög med bra kort och ytterligare andra har kort som definerar hela leken.
De lekar som har ett eller ett fåtal kort som definerar leken brukar ofta ha dessa kort som s.k. value engines. Detta är då kort som gör något väldigt kraftfullt och om dessa kort är i spel så tar de snart över matchen.
Value engines är vanligast i control eftersom control kan ta tid på sig att hinna skapa värde.
Tortured existence
Denna lek har ett kort som är ovanligt i pauper, och framför allt gör något väldigt kraftfullt: Tortured Existence. Det är en av få value engines som existerar i pauper.
Så, hur funkar tortured existence och varför är det ett så intressant kort?
Tortured Existence gör att din graveyard även fungerar som library där du kan välja vilket kort du vill ha. Med TE betalar vi #B och kastar ett djur och får plocka upp ett annat djur ur graveyarden. Vi vill alltså ha djur där vi tjänar på:
- att de hamnar i graveyarden
- att andra djur hamnar i graveyarden (att djur i spel växer eller ger oss någon annan fördel)
- att djur flyttas från graveyarden till handen
- att djur saccas (vi kan ju ändå plocka upp dem igen med TE)
Vi vill också snabbt flytta många kort till graveyarden för att kunna välja vad vi vill plocka upp.
Vi vill också ha sätt att snabbt leta upp TE om vi inte har den på handen.
Detta betyder att det finns vissa kort som är mer eller mindre standard men i stort är detta en rätt fri lek där du kan välja lite vad du vill.
De kort som är mer eller mindre standard är
- Commune with the Gods (hittar TE och lägger det du inte väljer i graveyarden)
- Vessel of Nascency (en sämre Commune with the Gods)
- Stinkweed Imp (dredge 5 och bra blocker)
- Golgari Brownscale (dredge men framför allt ger fördel när du tar upp den från graveyard till hand)
- Carrion Feeder (bygg upp den och vinn sedan, oftast ett litet antal dock)
- Spore Frog (låter dig överleva, moments peace som du kan loopa med TE)
- Fume Spitter (removal som du kan loopa och ge -1/-1 counters med)
- Grave Scrabbler (kasta honom till TE, betala 1B och få ut honom plus ett till djur från graveyarden, card advantage!)
- Crypt Rats (recurrable board wipe on a stick)
De flesta av dessa är inte ett fullt playset vanligtvis vilket ger mycket plats till att fylla med vad du vill eller vad som passar metat bäst.
- Horror of the Broken Lands (detta är en väldigt bra finisher, den blir +4/+2 större för varje gång du använder TE)
- Tilling Treefolk (alla land du dredgat ner i graveyarden kommer tillbaka med denna)
- Faerie Macabre (plocka bort jobbiga grejer ur andras graveyard)
- Perilous Myr (shocka motståndaren eller hens djur till döds)
- Augur of Skulls (bra blockare och bra mot kontroll som vill ha kort kvar på handen)
- Gnaw to the Bone (ibland behöver en ha liv, mycket liv. Med all dredge så brukar denna ge mycket liv)
- Mesmeric Fiend (ha en sac outlet och lägg förmågorna rätt på stacken så exilar du motståndarens kort utan chans att få tillbaka dem)
- Caustic Caterpillar (recurrable disenchant on a stick)
Endel av korten ovan passar bättre i sideboard så klart.
Här är min variant som jag har spelat med ett tag.
Tortured Existence | Pauper / Casual |
|
|
|
Hur spelas leken (i korthet)
Tortured Existence är i grund och botten en control lek. Den vill snabbt få ut TE och sedan samla värde tills den har ett övertag och då långsamt kan slå ihjäl motståndaren.
Leken kan ibland fastna och inte åstadkomma mycket. Detta händer speciellt om en inte får ut TE eller om en direkt blir av med TE.
Ibland kan en få ut TE och börja och... ändå händer inte så mycket. En loopar sin Golgari Brownscale och få mer liv men inte jättemycket annat händer.
När leken fungerar som den ska så kommer TE ut snabbt och sedan börjar en loopa saker som dödar motståndarens djur, ger liv till en själv och generellt gör "controlliga" saker.
Svagheter
Vi har pratat om lekens fördelar här ovan men den har också svagheter.
Leken är av förklarliga skäl svag mot graveyard hate. Det finns också en risk att decka sig själv om matchen blir lång (och en varit lite entusiastisk med sitt dredgande) samt att om en inte får ut eller inte får behålla TE så gör leken inte speciellt mycket.
Det är också en långsam lek med väldigt många val att göra. Denna leken är väldigt ovanlig på MTGO också just av anledningen att den är långsam och extremt klick-intentiv. I papper kan en visa vad en vill göra en gång och sedan säga "Jag gör detta X gånger, låter du det gå igenom?". På MTGO måste du göra alla loopar i sin fullständighet.
Varianter
Det finns olika varianter av leken som använder de andra färgerna också men svart och grön är grunden, TE och Stinkweed Imp är svarta och Golgari Brownscale och Commune with the Gods är gröna.
Jag har sett en variant som verkar intressant som var svart-grön-vit och använde sig av Bartered Cow och Cauldron Familiar. Den hade det smått lustiga namnet "Tortured Hamburgers".
Det får avsluta denna artikeln.
Om andan faller på och det finns intresse från er har jag fler lekar jag vill skriva om, bland annat Mono Blue Delver och Cycling Storm.