Deckanalyse [Legacy]
Elves!
Sebastian Mygh er blevet bidt af Legacy. Her kan du læse om hvilket deck han spiller på Magic Online for tiden - Elves!
af
djseb 21:31, 25/5 -11 läst 4961 ggr. |
Udskriv artikel 16 kommentarer |
Hej med alle jer legacy freaks!
Jeg har først for nyligt opdaget hvor fedt et format legacy i virkeligheden er, bl.a. fordi at jeg nærmest kun spiller online, og min online account er desværre ikke ligefrem proppet med legacy kort. Jeg kan bedst lide at spiller tier 1 decks, og da jeg ikke ligger inde med 4 Force of Will online, så tænkte jeg at det sikkert var umuligt at spille et rigtigt tier 1 deck.
Jeg snakkede imidlertid lidt med Malte om formatet, og han fortalte mig at han var i top 8 ved Legacy Masters med et Elves deck, hvilket straks vakte min interesse. Både Malte og jeg selv har altid været ivrige tilhængere af combo decks, og jeg besluttede mig derfor for at give Elves et forsøg.
Fordelen ved Elves er for det første at det er relativt billigt at bygge online. Det dyreste kort i decket er i skrivende stund Gaea’s Cradle som koster 20 tix og der er generelt ikke så mange rares i.
Formålet med denne artikel er at give et billede af hvordan man udvikler sit deck over tid efterhånden som man får mere og mere styr på for det første hvordan decket virker og for det andet hvad formatet består af.
Da jeg første gang byggede decket online for et par måneder siden anede jeg ingenting overhovedet om formatet. Dette gjorde det fx rigtig svært for mig at sideboarde, og tit og ofte måtte jeg nærmest sidde og gætte mig til hvordan jeg skulle boarde (tit forkert!), for kort efter at blive nakket af fx en Rule of Law. Det går dog heldigvis fremad på dette punkt, men mit board er pt ikke helt optimalt, men mere om det senere.
Jeg startede med at lede efter nogle decklister inde på Starcitygames.com, da de afholder en del legacyturneringer for tiden. Jeg fandt nogle forskellige lister, som alle havde deres egne små twists. Enkelte lister bestod ikke engang af combo decks, men snarere af beatdown decks med adskillige lords og kort som Wren’s Run Vanquisher. Jeg var dog helt klart mest tiltrukket af combo Elves, og gik derfor hurtigt væk fra beatdown listerne.
Den liste jeg bruger lige nu er et sammenkog af forskellige lister fra Starcity samt forskellige ideer som Malte har givet mig.
Jeg vil nu give en kort gennemgang af decket generelt, samt forsøge at forklare overvejelserne bag nogle af de knapt så oplagte kortvalg.
The Core of the Deck
13 Forest
2 Gaea’s Cradle
4 Heritage Druid
4 Nettle Sentinel
4 Birchlore Rangers
4 Elvish Visionary
4 Wirewood Symbiote
3 Llanowar Elves
3 Fyndhorn Elves
4 Green Suns’s Zenith
3 Summoner’s Pact
4 Glimpse of Nature
2 Regal Force
1 Emrakul, the Aeons Torn
Silver Bullets
1 Quirion Ranger
1 Priest of Titania
1 Viridian Shaman
1 Viridian Zealot
1 Elvish Spirit Guide
The Core of the Deck
Disse kort er dem som jeg som udgangspunkt er overbeviste om skal være i decket, da de er de vigtigste kort i forhold til at kunne gå af så hurtigt som muligt. Med Elves vil jeg rigtig gerne vinde i tur 2-3 inden modstanderen kan nå at disrupte min plan for meget. Det handler ganske enkelt om at finde Emrakul, genererer 15 mana, smide den og untappe for da win!
Silver Bullets
Disse 5 slots er helt klart dem der kan diskuteres mest i min liste, og dette vil jeg gøre under de relevante afsnit nedenfor.
Jeg vil nu kort gennemgå de mest centrale interaktioner mellem de forskellige kort i decket.
Mana Engine
For at vinde så hurtigt som muligt, har dette deck brug for en masse mana, og den bedste start er helt klart at kaste en Llanowar eller Fyndhorn i tur 1, derfor er der i alt 6 af disse i decket. Man kunne spille med helt op til 8 af dem, men efter tur 1 og 2 falder deres værdi drastisk, så jeg synes at 6 er et bedre antal. De lister jeg fandt på Starcity havde også næste alle sammen 6-7 i deres decks.
Den primære manamaskine er selvfølgelig Heritage + Sentinel, som i nok kender alle sammen. Man kan ikke gå af uden denne maskine, og det vil være en grov fejl at spille med mindre end 4 af hver. Nettle Sentinel er det kort man oftest leder efter med Pact og Zenith fordi den er bedre i multiples, og alene af den grund kunne man sagtens stille spørgsmålstegn ved at min liste pt kun indeholder 3 Pacts. Min erfaring fra dengang man kunne spille Elves i Standard er dog at Pacten godt kan være lidt klunky hvis man ikke kan gå af i den tur man smider den, så indtil videre nøjes jeg med 3 af dem.
Birchlore Rangers er en dårligere Heritage Druid, men faktum er at den er god nok alligevel. Den fungerer ligesom Heritage fint med Sentinel, selv om jeg selvfølgelig hellere ville spille med 8 Heritage Druid.
Nogle af de lister jeg så, spillede med både 4 Priests og 4 Quirion Ranger, så hvorfor spiller jeg så kun en af hver? Malte havde god erfaring med kun en enkelt Priest som et søge target, og indtil videre har jeg været tilfreds med kun af have en enkelt af dem. Ofte kan man fx smide en mana elver i tur 1 og så smide en Zenith efter Priest i tur 2, hvilket skulle give gode muligheder for at gå af i tur 3. Det kan dog godt være at jeg tager fejl, men det må jeg kigge nærmere på når jeg har spillet mere med decket.
Mere tvivlsomt er det imidlertid med den ene Quirion Ranger. De få gange jeg har trukket den naturligt tidligt i spillet har den altid været rigtig god, og jeg overvejer kraftigt at erstatte et par Birchlore med Quirion, da jeg synes at den leder til lidt mere eksplosive starter. Jeg har heller aldrig søgt efter den hverken med Zenith eller Pact, da Symbioten oftest bare er bedre, hvorfor jeg føler at det er forkert kun at spille med en enkelt.
Jeg startede oprindeligt med 2 Elvish Spirit Guide bare for at prøve at se hvordan de ville virke, men de har ikke imponeret. Den er selvfølgelig bedst på starthånden hvorfor antallet 2 uanset hvad virker forkert. Selv de gange hvor jeg har haft den på starthånden har det ike været nødvendig at spilde et kort på den yderligere acceleration med en enkelt undtagelse. En gang holdt jeg en hånd med Cradle som eneste land. Uden Spirit Guide en klar mulligan, men med Guiden kunne jeg i stedet vinde i tur 2! En enkelt solstrålehistorie er dog ikke nok til at overbevise mig om at Guiden er god nok for alle de andre gange jeg har trukket den, har den været decideret horribel. Indtil videre beholder jeg dog en enkelt inde fordi man så kan bruge en Pact som en mana ”midcombo”, hvis man mangler en mana til at gå af.
Jeg vil som sagt gerne understrege at disse, indrømmet, lidt mærkelige one-ofs alene skyldes min manglende erfaring med både deck såvel som viden om metagame, og derfor så ændrer jeg ikke på ovenstående liste før jeg har prøvet at spille et par Daily Events online.
Langt de fleste lister jeg kiggede på spillede med 15-16 lande inkl. 0-4 Gaea’s Cradle. Jeg er rimelig overbevist om at 4 Cradle er for mange, fordi man så ikke vil have nok Forest i decket. Man kan som udgangspunkt ikke holde en hånd uden en Forest, og indtil videre har jeg været glad for at spille med 13 Forest og 2 Cradle, men det kan sagtens være at det rigtige tal er 12-3 eller måske 13-3. Denne problemstilling vil jeg forhåbentlig have et svar på når jeg spillet noget mere med decket.
Draw Engine
Glimpse of Nature er den vigtigste draw engine i decket og er det kort der gør at du kan trække hele dit deck i tur 2-3. Den har dog også anvendelsesmuligheder ud over i den tur hvor man går af. Jeg har således tit smidt den bare for at cycle 2-3 elvere, hvilket kan hjælpe med til at man kan gå af en tur eller to senere.
Det er klart at man ikke kan vinde i tur 2-3 hver eneste gang, og det er derfor mindst lige så vigtigt at vide hvordan man skal spille decket når ens hånd ikke er super eksplosiv. I disse situationer kan det derfor være fint at bruge Glimpse til at trække en 3-4 kort for derefter at give modstanderen turen. Dette er bestemt ikke ”spild” af en Glimpse, men kan derimod være et skridt på vejen mod sejren.
En anden vigtig draw engine i decket er Regal Force. Jeg kan huske at jeg spurgte Malte om ikke det er nok at spille med en enkelt, men han anbefalede mig at spille med to, da man ellers kunne være uheldig og ”fizzle”. Efter at have spillet lidt med decket er jeg slet ikke i tvivl om at 2 er det helt rigtige antal. Dette kort betyder nemlig at man kan gå af uden en Glimpse. I stedet skal man finde ud af at komme op på 7 mana så man kan Pacte efter den eller 8 mana så man kan finde den med en Zenith. Derefter burde man kune gå af uden problemer. I praksis skal man dog have lidt mere end 7 eller 8 mana så man også kan smide de kort man kommer til at trække.
Det bedste kort i decket
Det bedste kort i decket er ikke engang en elver, men derimod et insekt. Wirewood Symbiote har 3 hoved applikationer i decket.
For det første er Symbioten hovedårsagen til at der er 4 Elvish Visionary i decket også. Disse to kort kan nemlig udgøre deres helt egen draw engine når der er brug for det. Med disse to kort alene kan man trække 3 kort i turen (husk at man kan bounce sin Visionary i modstanderens tur!). Jeg har tit brugt min Zenith til at finde en Visionary hvis jeg allerede har en Symbiote i spil og vice versa.
For det andet kan den bruges til rent faktisk at untappe relevante elvere, læs Priest of Titania, så man kan generere et hav af mana.
Sidst men ikke mindst kan den forsvare dine vigtigste elvere mod spot removals som fx Swords to Plowshares og Go for the Throat. Modstanderen bliver nødt til at nakke Symbioten før han kan gå efter dine elvere.
Disruption
Viridian Shaman startede med at være i mit board, mens Zealoten var det eneste kort i maindecket til at disrupte modstanderen. Jeg synes dog tit at det var et problem at Zealoten kun kan bruges en enkelt gang, fx når man møder et deck der både spiller med Ethersworn Canonist + Ensnaring Bridge i mainboard, gg! Et andet problem med Zealoten er at den kan blive Pithing Needled (jep, det har jeg også prøvet!), så til sidst flyttede jeg Shamanen over i maindecket. Den har bl.a. den fordel at den kan smadre multiple artifacts vha. Symbioten, og den er egentlig bare et bedre kort end Zealoten er. Zealoten er i virkeligheden kun god mod Counterbalance (smid en Zenith med x=5 og find din Zealot), men jeg har stærkt på fornemmelsen at Counterbalance ikke er så populært længere, jeg har i hvert fald ikke mødt decket endnu, så det kan sagtens være at Zealoten bare skal helt ud. Den er ikke engang et svar til den værste enchantment mod decket, nemlig Engineered Plague.
Advarsel: hvis alle dine venner har proppet deres decks med Engineered Plague, så har jeg desværre spildt noget af din dyrebare tid, for Elves kan ikke vinde over das Plague!
Jeg snakkede også med Malte om denne plage, og han havde forsøgt at splashe sort for Cabal Therapy. Hand disruption er selvfølgelig en mulighed mod Plague, men det er på ingen måde optimalt, da modstanderen altid kan topdecke en Plague eller gemme den han har på hånden på toppen af biblioteket med en Brainstorm i respons til din Thoughtseize eller Cabal Therapy, så jeg er ikke umiddelbart helt solgt på denne ide. I stedet har jeg proppet noget mere enchantment removal i boardet, men mere om det om lidt.
Lige nu lader jeg dem begge være i main, selv om det sandsynligvis ikke er rigtigt, igen fordi at jeg ikke føler at jeg kender formatet tilstrækkeligt endnu. Jeg skal nok forholde mig til det så snart jeg har spillet nogle flere kampe.
Sideboard
4 Umezawa’s Jitte
3 Pithing Needle
3 Gleeful Sabotage
1 Nature’s Claim
2 Relic of Progenitus
1 Tormod’s Crypt
1 Ravenous Trap
Umezawa’s Jitte
Oprindeligt havde jeg 4 Thorn of Amethyst i boardet i stedet for Jitterne, men eftersom der nærmest ikke er nogen der spiller ANT online, besluttede jeg mig for at ændre dem til Jitter hvad jeg på ingen made har fortrudt. Tværtimod så er Jitte rigtig god mod fx Merfolk og diverse Zoo strategier, ligseom den også er god mod R/B/W med Grim Lavamancer og Confidant. Det er imidlertid et problem hvis deres Lavamancer bliver aktiv før min Jitte, da den så kan skyde dyret inden skade så der ikke kommer nogen countere på Jitten. Jeg har dog pt ikke noget bedre forslag, og hvis jeg når at få to countere på Jitten, så er der heller ikke nogen problemer.
Pithing Needle
Nogle af de lister jeg så spillede med Phyrexian Revoker i stedet for Needle, men jeg tror ikke på at det er rigtigt, da Revokeren som et dyr er meget mere sårbar end Needle er. Needle er god mod Engineered Explosives, Pernicious Deed, Toppen, Lavamancer, Mishra’s Factory mm. Især de to førstnævnte er problematiske, og alene pga. dem er det nødvendigt med et par Needles i boardet.
Gleeful Sabotage og Nature’s Claim
4 artifact og enchantment removals er muligvis for mange når man også tager i betragtning at jeg spiller med både Shaman og Zealot i main, men det er et desperat forsøg på at have et svar til Engineered Plague, som jeg ellers bare folder til. Gleeful Sabotage er bedre end Claim mod Counterbalance (og Affinity, som jeg også har mødt et par gange), mens det nogen gange kan være rart med noget instant removal (fx når modstanderen kan give sin Canonist protection med Mother of Runes, yep, det har jeg også været udsat for!). En anden grund til et split mellem flere forskellige kort der reelt gør det samme er at hvis modstanderen har set det ene af dem, så vil han kun sjældent spille uden om det andet. Denne faktor er dog især relevant for de sidste kort i boardet.
Graveyard Removals
De sidste 4 kort er svar til graveyardbaseret strategier, hovedsagligt Dredge, men jeg er også stødt på Life from the Loam strategier med Academy Ruins. Især mod Dredge kan det være nyttigt at kunne fjerne deres grav med instant speed (Ravenous Trap), fordi at modstanderen kun sjældent vil spille uden om Trap hvis du allerede har vist ham enten Relic eller Crypt. Endvidere er Relic faktisk ikke det værste kort mod Grim Lavamancer, da den i en kritisk tur kan sørge for at man får lov at proppe counters på Jitten, men denne situation er sandsynligvis for snæver til at man ligefrem skal boarde efter den, men det kan vise sig at være nyttigt alligevel måske.
Til sidst vil jeg blot nævne at når New Phyrexia kommer online, så har jeg selvfølgelig tænkt mig at proppe et par Beast Within i boardet, den ser ud som om den er ret god, og den kan i hvert fald sagtens erstatte fx Gleeful Sabotage.
Kommentarer og forslag til ændringer i main- såvel som i sideboard, samt almindelig konstruktiv kritik hilses selvfølgelig hjertelig velkommen.
Jeg satser på at vende tilbage med opdateringer, når jeg har fyret decket igennem en flok online turneringer!
Sebastian Mygh